Advanced topics in structural steel seismic and wind design. Topics include bolted and welded connections; beam-column connections; conventional and innovative steel lateral load resisting systems for seismic loading. Illustrative examples from real-world applications including failures from recent natural hazards around the world.

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Engineering geology for geo-energy

CIVIL-428

Enseignant(s) :

Nussbaum Christophe

Langue:

English

SUMMARY

Objective is to provide an understanding of the problems in geo-energy projects. Human induced fracturing has serious consequences in projects as conventional and unconventional hydrocarbon resources exploration, deep geothermal systems, CO2 storage and deep geological disposal of radioactive waste.

CONTENT

We propose the following course outline:

  • Understanding the large scale tectonic setting, structural geology, cross section balancing techniques, in-situ stress, natural seismicity
  • Methods of rock stress measurement, reliability and meaning of stress measurement
  • Natural and excavation induced stress variation
  • Rock mass discontinuities, role and development of pre-existing vs tunnel induced fractures, borehole breakouts, rock anisotropy, influence on tunnel, borehole stability
  • Methods to characterize the excavation/borehole damage zone
  • Human induced fault reactivation, fault slip tendency, fracture propagation, induced seismicity
  • Loss of containment: well sealing integrity, caprock sealing integrity, fault sealing integrity

LEARNING PREREQUISITES

Required courses

Soil mechanics, Geomechanics, Rock mechanics

LEARNING OUTCOMES

By the end of the course, the student must be able to:
  • Construct a coherent geological model with the available data.
  • Anticipate the rock mass and hydraulic perturbations for any subsurface projects (i.e. deep geothermal, CO2 storage, conventional and unconventional hydrocarbon resources exploration, construction of deep geological disposal for radioactive waste).
  • Design the rock mass and hydraulic perturbations for any subsurface projects (i.e. deep geothermal, CO2 storage, conventional and unconventional hydrocarbon resources exploration, construction of deep geological disposal for radioactive waste).
  • Use correctly the acquired data in the project for building a coherent interpretation.

Transversal skills

  • Access and evaluate appropriate sources of information.
  • Continue to work through difficulties or initial failure to find optimal solutions.
  • Demonstrate the capacity for critical thinking

TEACHING METHODS

Ex cathedra

Slides powerpoint with the recommended reading : "Elements of Crustal Geomechanics" François Henri Cornet, May 2015

ASSESSMENT METHODS

During the semester, written control

RESOURCES

Bibliography

"Elements of Crustal Geomechanics", François Henri Cornet, May 2015


L’objectif du cours « Esthétique des ouvrages de l’ingénieur » est d’apprendre à décrire et à apprécier les valeurs esthétiques et historiques des ouvrages de l’ingénieur civil dans leur environnement. En plus, ce cours permet d’acquérir les notions de base pour la conception esthétique des ouvrages d’art et de comprendre les valeurs esthétiques et historiques d’ouvrages marquants.


Ce cours, développé et enseigné depuis l’an 2000 à la Section de Génie Civil, comporte trois parties :
- La première partie donne d’abord une introduction par des considérations de base d‘ordre esthétique au travers d’exemples marquants. Des règles d’esthétique « objectives » pour les ouvrages d’art (ponts, portails de tunnel, galeries, murs de soutènement) et voies de circulation sont développées à travers les notions de « relation avec le milieu », « forme et structure » ainsi que « texture et couleur ». Une intégration soignée de grands aménagements et infrastructures dans l’environnement est discutée et la notion d’entité esthétique des ouvrages est introduite. Un vocabulaire aidant les
ingénieurs à s’exprimer est ainsi introduit dans cette première partie.
- La deuxième partie apporte un aperçu historique. Dans le but de tracer et déduire la provenance et l’évolution de l’expression esthétique des ouvrages et de l’ingénierie civile, quelques ouvrages marquants et conçus par de grands ingénieurs tels que Brunel, Eiffel, Ammann, Freyssinet, Maillart, Leonhardt, Menn ou Isler sont analysés et discutés.
- La troisième partie traite de tendances actuelles. La transformation et la remise en état des ouvrages existants donnent souvent lieu à la création de solutions originales, également sur le plan de l’expression esthétique. Concernant les nouvelles constructions, quelques exemples de l’oeuvre de Calatrava, des structures haubanées, des ouvrages d’art conçus selon une idée sculpturale ou métaphore ainsi que le « design industriel » d’ouvrages de l’ingénieur sont analysés.
- La matière du cours est assimilée et approfondie par une étude personnelle de l’étudiant portant sur l’analyse et la valorisation de la qualité esthétique d’un ouvrage d’art particulier ou d’un groupe d’ouvrages d’art.


La création d’ouvrages du génie civil d’une qualité esthétique irréprochable est une prestation d’ingénieur de très haute valeur car les ouvrages ont un impact considérable sur la collectivité et le bien-être des personnes. Par le biais de ce cours, une préparation adéquate est ainsi offerte aux futurs ingénieurs civils. 

Lausanne, janvier 2017

Prof. Dr Eugen Brühwiler, ing. civil dipl. ETH


Maîtriser les concepts et les méthodes de la télématique des transports de façon à être capable de mener des projets au niveau de la conception et de la réalisation dans ce domaine.
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To acquire the concepts and the methods of the transport telematics in order to be able to lead projects to the level of the design and realization in this field.